רוצים להוציא רישיון נהיגה למונית - תקראו את זה קודם :

הרבה פעמים יצא ששאלו אותי : " מה אתה אומר , כדאי להוציא רישיון למונית ? " ככה בדרך אגב, כאילו זה עוד איזה משהו שאפשר לשלב בחיים בלי בעיה בין העבודה במשרד לבין החדר כושר.
כנראה מה שעובר לאנשים בראש זה : " אני אצא כמה שעות בקטנה, אולי שעתיים – שלוש , אעשה כמה מאות שקלים ואחזור הבייתה , תהייה לי הכנסה של עוד אלפי שקלים בחודש, וככה אוכל להתקדם " .
אז זהו ש… זה לא עובד ככה.
להיות נהג מונית זה מקצוע כמו כל מקצוע אחר, אמנם הפעולה העיקרית היא נהיגה, ולהרבה מאיתנו כמובן יש רישיון. אך כל מה שמעבר לנהיגה עצמה, הוא בעצם העיקר בעבודתו של נהג המונית.

אני אפרוס לפניכם כמה מהסיבות העיקריות למה לא כדאי לכם להיות נהג/ת מונית, את כל הסיבות הנ"ל נתנו לי נהגי מוניות ותיקים, חלקם בענף המוניות מעל 20 שנה.

רשימת סיבות למה לא להוציא רישיון למונית

1 . " העיקר הבריאות " : 

כמה פעמים יוצא לנו להגיד את צמד המילים האלה, ביטוי זה שגור בשפתיו של כל אחד, כי כולנו יודעים יודעים דבר או שתיים על החיים האלה.
חייו של נהג של מונית אינם חיים בריאים, וכוללים כמעט את כל מה שאסור לעשות אם רוצים לשמור על אורך חיים בריא.
– ישיבה ממושכת : שעותיו של נהג מונית בעבודה, עוברים מה לעשות, בישיבה.
ישיבה רצופה של כמה שעות טובות, שמוסיפה לניוון הגוף, להשמנה, וכאבי גב.
הפתרון : כרית תמיכה של ד"ר גב. – סתם לא. זה ממש לא הפתרון.
אין פתרון, אתם פשוט תהפכו לפדלאות. משקלכם יעלה, כאבי הגב יחמירו, ותהפכו פחות גמישים.

2 . עצבים :

מה קורה לכולנו שאנו נוהגים בכבישי מדינתנו היפה ? אנחנו הופכים פחות או יותר למשוגעים.
זה נקרא "זעם כבישים" , אם מעולם לא שמעתם את המונח הזה , תכירו, הבעיה הפסיכיאטרית , שנולדה ביחד עם כלי הרכב הממונע.
אנחנו לא שמים לב , אבל כולנו הופכים למישהו אחר כשאנחנו אוחזים בהגה, אף אחד עדיין לא פיצח את התעלומה , מה גורם לנו להפוך מאנשים חייכנים ומנומסים ( פחות או יותר ) לחיות אדם.
כאילו חזרנו כמה מיליוני שנים אחורה מבחינת האבולוציה.

פתאום אנחנו נזכרים בקללות ששכחנו מזמן , ויש לא מעט אנשים שמוכנים להגיע לסיטואציה של אלימות דיי בקלות. שימו לב , זה קורה לנו ( אני מקווה ) רק בכביש.
ואיך כל זה קשור לזה שאתם רוצים להוציא רישיון למונית ?
במידה ואתם עומדים לנהוג כמה שעות ברצף, תחשבו כמה "נחמדים" אתם הולכים להיות לכל הנהגים שיחתכו אתכם, יעקפו אתכם בצורה מסוכנת, או יקללו אתכם בגלל הפרעה לתנועה, רק כי הנוסע צריך לרדת מהמונית.

כל זה מוביל לדבר אחד, * עצבים ! * עצבים ומתח משפיעים מאוד על הבריאות.
כל משמרת במונית תעבור בריבים על נתיב, על זכות קדימה, החלפת קללות עם נהגי מוניות אחרים כי אולי גנבתם לו את הנוסע, ועוד …. לא חסר על מה להתעצבן.
חשבו טוב, אם אלה סוג האנרגיות שאתם רוצים לשלב בחייכם כרגע.

אם כבר להוציא רישיון למונית, אז תעשו את זה מהסיבות הנכונות

3. אתם בנויים להיות עצמאיים ?

אם עד היום עבדתם כשכירים בכל מיני חברות, בשעה 17:00 סגרתם את הדלת של המשרד והלכתם הביתה שמחים ומאושרים.
כל מה שקשור בעבודה , נשאר בעבודה. אתם לא לוקחים אתכם הביתה ( אני מקווה ) את מה שקורה במשרד.
בעשירי לחודש אתם מקבלים את המשכורת לחשבון הבנק, וזה כל מה שמעניין אתכם.
★ להיות עצמאי , זאת אופרה אחרת לגמרי . אתם בעלי העסק, ואתם צריכים להיות כל הזמן עם "היד על הדופק" . נהג מונית עצמאי חייב לוודא שהוא הכניס החודש מספיק כסף כי להצדיק את העיסוק במונית.
מאזן רווח והפסד : ההכנסות צריכות לעלות על ההוצאות .
אתם תצטרכו לעבוד עד שתייצרו לעצמכם "קופה" שמניבה רווח .
במקרה של נהג מונית, זה אומר עבודה של 10 שעות ויותר בדרך כלל. על ההגה. לא במשרד הממוזג.
גם אם זה הגה של מרצדס , 10 שעות מאחורי ההגה, יביא לכל מאיתנו את החלסטרה.
★ אז אולי אתם "הבוס" , ואין אף אחד שיגיד לכם מה לעשות , אבל אתם תצטרכו לנהל את עצמכם בחוכמה, ומי שאין לו משמעת ברזל, ואופי חזק, כדאי שיחשוב היטב על העניין.

4. מנהלי מחלקות בטקסי :

כנהג מונית אתם מתקדמים להיות מנהלים של כמה מחלקות מהרגע להרגע.
אתם תנהלו את מחלקת שירות הלקוחות, את מחלקת הכספים, שימור לקוחות,
ואפילו את אגף התחזוקה והניקיון.

כל נוסע שיעלה למונית שלכם, הוא לא רק נוסע, הוא גם לקוח שמצפה ליחס טוב , והתנהגות מכבדת.
אך לא תמיד זה יהיה פשוט להיות נחמד לכולם, חלק מהלקוחות פשוט יעצבנו אתכם, ואתם תרצו להגיד להם בדיוק מה אתם חושבים עליהם. ריבים במונית עם הלקוחות זה תענוג מפוקפק , שעלול להסתבך תוך שניות.

מקרה כזה, עלול לגרור אתכם למשרד התחבורה לדיון על רישיון המונית שלכם. או לעתים, לתחנת המשטרה הקרובה לביתכם, לאחר שהוגשה תלונה מצידכם או מצד הנוסע.
עד כאן מחלקת שירות לקוחות.

★ במחלקת הכספים תצטרכו להחזיר עודף נכון, לבדוק שהשטרות לא מזוייפים, להחזיק בנק קטן במונית בלי שישדדו אתכם, לשמור את החשבוניות של המונה, לעבור על הסיכום היומי,
וגם לאסוף כל חשבונית מס שקיבלתם : בשטיפה, בתחנת הדלק, מאוטו דיפו, מהצמיגים, מהמוסך של יעקב באור יהודה, וגם של רמי לוי תקשורת. כל הניירת הזאת בסוף החודש צריכה להגיע לרו"ח שלכם.

בתור מנהלי אגף התחזוקה, תצטרכו לנקות את הרכב כמעט כל יום אם אתם רוצים לקבל ציון טוב מהלקוחות של איזה אפליקציית מוניות כמו יאנגו , או גט טקסי.
אבל לעתים תצטרכו להזעיק את היחידה לחומרים מסוכנים , שיודעת להתמודד עם קיא של בליינים, וצרכים של ….. לא משנה.

לא כל מי שמוציא רישיון למונית באמת משתמש בו

5. חיים הפוכים :

כל נהג מונית עומד לעתים בפני השאלה, מה כדאי : לעבוד משמרת בוקר או משמרת לילה.

משמרת בוקר – יתרונות :

אורך חיים "נורמלי". זה ידוע שהרבה יותר נכון ובריא ולעבוד כשהשמש זורחת בחוץ והציפורים מצייצות. בבוקר אפשר לעשות "סידורים" בין היתר, וגם לסיים את העבודה בדיוק בזמן כדי לראות תכנית ריאליטי כלשהי בערוץ מסחרי כלשהו עם כל המשפחה.
בשעות היום רוב הנוסעים הרבה יותר נורמטיביים, אנשים שרוצים להגיע לעבודה, לקופת חולים, או לקניון. אין הפתעות מיוחדות, והנסיעה כנראה תעבור ללא אירועים מיוחדים.

משמרת בוקר – חסרונות :

עומס תנועה כבד בכבישים , בחודשי הקיץ חום מתיש, ותעריף 1 – זה אומר שתרוויחו קצת פחות לכל ק"מ. הגלגלים של המונית יסתובבו יותר בשביל פחות כסף.

משמרת לילה – יתרונות :

שקט ושלווה ( החל משעה 1 בלילה ) . אין מכוניות בכביש, כל נסיעה שווה יותר כסף ( תעריף 2 ), והנוסעים פחות לחוצים.

משמרת לילה – חסרונות :

החיים שלכם יהיו הפוכים לגמרי , אתם תלכו לישון שכולם קמים, ולהפך. בלילה אין אפשרות לעשות סידורים, וכולם ישנים. מעבר לכך , בלילה הרבה יותר קשה לנהוג בכבישים "מחוץ לעיר" , או בכבישים צדדיים חשוכים. אין מה לעשות , כשהשמש זורחת הכל בהיר וברור יותר.
בשעות הלילה במיוחד בסופי שבוע , רוב הנוסעים הם חבר'ה צעירים שיוצאים לבלות, או כל מיני אנשים "חשודים" שעקב בעיות תאורה בחוץ , אתם לא בדיוק מצליחים להבין אם הנוסע הוא שודד פוטנציאלי, שיכור , או סתם בחור עם קפוצ'ון שלא התגלח , אמנם אני מדבר כאן על גברים , אבל ישנן בחורות לא פחות חשודות.

כדי להיות נהג מונית צריך אופי מיוחד ?

6. התמודדות עם נוסעים "מסוכנים" :

כשאתם משרתים את הציבור , אתם אמורים לשרת את כולם, ללא סלקציה וללא יוצא מהכלל.
אסור לכם לסרב לנוסעים שמבקשים לנסוע אתכם, רק במידה ואתם מרגישים סכנה אמתית לביטחונכם, מותר לכם לסרב לנוסעים.
בתור נהגי מוניות חדשים, לא תדעו "להריח" טיפוסים בעייתיים. ואתם תעלו למונית שלכם אנשים לא קלים בכלל. לעתים עבריינים , נרקומנים , שיכורים, ואפילו כאלה שתכננו מראש להזיק לכם , או לברוח לכם בלי לשלם.
להבחין מראש בטיפוסים האלה , יכולים רק אנשים עם המון ניסיון חיים , או אחרי לפחות שנה, שנתיים על ההגה. כן , נהגי מוניות חדשים, בהתחלה , אוכלים חרא עם כפות .
זה בא לידי ביטוי בערס מצוי שנותן לכם פקודות ומקלל אתכם מהמושב האחורי , כי הוא צריך לעשות פוזה על החבר'ה שלו או על הבחורה שאתו .
או נרקומן שהחליט לפתוח מעבדת סמים ממש לידכם , אתם יכולים לשאול נהגי מוניות שעובדים לילה , זה לא נדיר שנוסע מעשן סמים במונית , מזריק סמים , וגם מוכר סמים. מבחינתם המונית הוא כלי שעוזר להם לתפעל את העסק.
וכמובן איך אפשר בלי הנוסעים שרוצים לברוח בלי לשלם. בפעם הראשונה שזה יקרה לכם, אתם תהיו קצת מופתעים כמה קל לרדת ממונית בלי לשלם. בפעם השנייה , לא תתארו לעצמכם שיש עוד שיטות לעשות את זה בלי להיתפס. בפעם השלישית …

" הוצאתי רישיון למונית - שיהיה בכיס "

7 . אני מקווה שאתם אוהבים להחליף גלגל.

נהגי מוניות נתקעים "בצד הדרך" הרבה יותר מאשר כל נהג אחר .
הרבה פעמים סתם בגלל תקר בצמיג, או בגלל שהמונית עושה המון ק"מ, ויש לה בלאי גדול מאוד,.
הרבה פעמים הרכב יפתיע אתכם באיזה קילקול שלא ציפיתם לו בכלל.
במצב כזה, אתם עלולים למצוא עצמכם בשולי כביש חשוך מחכים לגרר. לא סיטואציה סימפטית בכלל.

8. דוחות , קנסות, שוטרים , תאונות , ושאר ירקות.

הרבה שעות על הכביש – זה אומר שאתם חשופים מאוד לכל מיני "הרפתקאות".
אתם הרבה יותר חשופים לקנסות בגין מהירות, פלאפון , רמזור אדום , ועוד …
והחלק היותר רציני – אתם עלולים להיות מעורבים בתאונות הרבה יותר. זה לא קשור לאם אתם נהגים טובים או פחות טובים. זה הכל עניין של סטטיסטיקה והסתברות.

לסיכום : למרות שהייתי יכול למנות עוד כמה סיבות למה לא כדאי לכם להיות נהגי מוניות דווקא עכשיו.
אלה הסיבות הבסיסיות ביותר – למה לא להוציא רישיון למונית.
★ יש גם סיבות מורכבות יותר שקשורות לתקופה הנוכחית, עם כל מיני איומים "טכנולוגיים" שמחכים לנהגים מעבר לפינה, כמו למשל : חברת אובר. שמחכה כבר כמה שנים לשעת כושר , כדי להכניס לשוק הישראלי את מוצר הדגל שלה "מכוניות רגילות ללא ביטוח" – סליחה, הכוונה "אובר X".

★ תקראו קצת בגוגל מה קרה לנהגי המוניות מאז שאובר השתלטה על שוק הנסיעות המיוחדות.
ויש עוד לא מעט אפליקציות בדיוק כמו אובר , שיעשו בדיוק את אותו הדבר ברגע שאובר יתחילו .
ישנן מדינות באירופה , שהמוניות הפכו לחלק מאוד שולי , ורוב המוניות הן נהגים עם רכבים פרטיים, שמחוברים לאפליקציית אובר , או לאפליקציות תואמות אובר.

אין לדעת מה צפוי בעתיד הקרוב מהבחינה הזאת, לפחות לא לנו, מקבלי ההחלטות אני מניח יודעים קצת יותר טוב.

לכן , הפעילו שיקול דעת לפני שאתם רצים להוציא רישיון נהיגה על מונית. שמעתי שמלצרים מרוויחים ממש טוב : )